Övertagande av bostad efter ett samboförhållande

Hej ! Jag fick en lägenhet av min pappa och mamma och efter 2 månader flyttade mitt ex in med mig och bott med mig i lite över ett år .. nu är det slut och han har inte betalat en krona på lägenheten och sakerna i den är allt mitt sen innan förutom det jag köpt till barnen som även ska bo hos mig .. kan jag sälja bostaden utan att hans underskrift ? Han står inte med på kontraktet och ska snart byta adress !

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Övertagande av bostad efter ett samboförhållande

Svaret på din fråga finns främst i Sambolagen (2003:376). Jag förutsätter i mitt svar att ni inte har varit gifta, vilket hade förändrat situationen en del.

Om jag förstår dig rätt är det du som har fått lägenheten av dina föräldrar två månader innan ditt ex flyttade in. Detta betyder att lägenheten inte kan räknas som samboegendom, eftersom den inte är förvärvad för gemensamt bruk, se 3 § Sambolagen. Det innebär i sin tur att lägenheten inte kan ingå i en bodelning, se 8 § Sambolagen.

Dock finns en bestämmelse om övertagande av bostad reglerad i Sambolagen som stadgar att om den ena sambon innehar den gemensamma bostaden med hyresrätt eller bostadsrätt och utgör egendomen inte samboegendom, har den andra sambon rätt att överta den när samboförhållandet upphör, om den sambon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt, se 22 § Sambolagen. Om ett sådant övertagande är skäligt får du inte sälja bostaden, se 23 § första stycket första punkten Sambolagen. Det ska dock relativt mycket till för att ett sådant övertagande ska komma på tal, och eftersom barnen ska bo hos dig ser jag ingen anledning till varför ditt ex skulle behöva bostaden mer än dig.

I övrigt är det du som äger lägenheten och kan sälja den om du önskar, och ditt ex har ingen bestämmanderätt i denna fråga.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig med fler frågor eller att kontakta vår juristbyrå.

Carl Trolle OlsonRådgivare