Överstigande belopp i fakturering

Hej. Vi har en leverantör som under en längre tid har fakturerat oss högre belopp på de varor som de har levererat än vad vi har avtalat. I vår bransch går det till så att vi kommer överens om med leverantören om ett rabattavtal på de befintliga produkterna och sedan är det det avtalet man följer. Vid kontrollräkning har vi nu upptäckt att de under en längre tid har tagit ut för höga priser iförhållande till vårt avtal. Då vi får vår avtalsrabatt utbetalt årsvis har vi svårt att kontrollera detta löpande varför det har tagit tid att hitta felen. Vad har vi för rätt att få tillbaka pengar och hur långt bak i tiden kan vi kräva ersättning? Är det 2 år tillbaka, dvs samma tidsram som reklamation. Kallas även detta för reklamation? Tacksam för liten guidning.

Lawline svarar

Hejsan!

Vad uppskattat att Ni vänder Er till oss på Lawline!

Utan att gå in på sakomständigheterna gällande om fakturorna är korrekta, så har en fordran uppstått i och med att leverantören fakturerat fel belopp. Fordran består av det överstigande beloppet från originalpriset inklusive dröjsmålsränta. Det är alltså inte fråga om reklamation enligt kontraktsrättsliga regler.

Den allmänna preskriptionstiden är 10 år för fodringar om inget annat framgår (https://lagen.nu/1981:130) from tillfället eller tillfällena när faktureringen skedde.

Brott kan också vara aktuellt enligt 9:1 BrB (https://lagen.nu/1962:700).

Lycka till!

Mvh

Lawline

Lawline RådgivareRådgivare