FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/03/2014

Överprövning av nedlagd förundersökning

Hej! Jag och min man blev polisanmälda för att ha misshandlat och vanvårdat våra tre barn i alla år, de är 18, 16 och 3 år. Den som anmälde oss var två före detta vänner (15 och 16 år) till vår dotter. Som vi förstår som ren hämnd för att vår dotter sagt upp bekantskapen med dem. Polis och socialtjänst förhörde vår dotter (16 år) och sedan lade man ner ärendet, socialtjänsten lade också ner ärendet efter samtal med oss. Vi är helt oskyldiga till dessa hemska anklagelser som de hade kommit med. Vi gjorde sedan en polisanmälan om förtal och falsk angivelse på de här två tjejerna. Nu har vi fått besked om att förundersökningen läggs ner pga att man inte kan påvisa brott. Jag bara undrar hur man inte kan påvisa brått när allt detta finns dokumenterat? Vi har kopior på polisanmälningen och vad de har sagt till polisen i sin anmälan. Kan vi överklaga åklagarens beslut om nerläggning? Vart vänder man sig om man vill klaga på polisen agerande i ärendet från början? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej,
och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är svårt att svara på varför en förundersökning lagts ner i ett specifikt fall utan att veta all bakgrund, men det handlar ofta om att brott inte kan styrkas, att straffvärdet är lågt eller att gärningsmannen är okänd.

Beslutet att lägga ner förundersökningen kan inte överklagas. Du kan dock (1) begära överprövning av en åklagare om det är polisen som lagt ner ärendet eller (2) begära omprövning av närmaste högre åklagare om det är en åklagare som lagt ner ärendet.

Du kan läsa mer här:
http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Atalsbeslutet/Overprovning/
http://polisen.se/Utsatt-for-brott/Efter-polisanmalan/Beslut-om-brottsutredning/

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare