FrågaKÖPRÄTTÖvrigt02/02/2015

Överlåtelse av samägd bostadsrätt

Hej,

Jag och min ex-flickvän köpte en bostadsrätt tillsammans men ska nu separera. Hon vill bo kvar medan jag letar ny bostad. För närvarande står vi båda på lånen 50/50 men vi har tänkt skriva över lånen på henne. Det jag undrar är först och främst om det fungerar att göra så (vi har även lån till kontantinsatsen), men också vad som händer vid en eventuell försäljning: får hon hela vinsten när hon bestämmer sig för att sälja? Möbler/hushållsmaskiner löser vi oss emellan.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det är möjligt att du överlåter din del av bostadsrätten till din ex-flickvän och att motprestationen består av att hon övertar dina lån. Det innebär att hon köper din del av bostadsrätten. Om det är möjligt för henne att överta lånen är upp till banken att avgöra. Banken kommer troligtvis att se över hennes inkomster och betalningsförmåga innan de fattar ett beslut. Detsamma gäller om ni har era lån hos annan långivare än bank.

Om din ex-flickvän i framtiden väljer att sälja bostadsrätten kommer hon att få hela vinsten eftersom hon äger hela bostadsrätten. Om du anser att bostadsrätten har ett större värde nu än när ni köpte den kan det vara aktuellt att föreslå att din ex-flickvän betalar dig för värdeökningen när ni överför din del av bostadsrätten till henne.

Har du fler frågor är det bara att höra av dig igen!

Joakim WahlgrenRådgivare