Överlåtelse av narkotika

En kille som var på fest hos mig för ett tag sen fick en tom elvanseburk av mig eftersom att han bad om det och jag ifrågasatte inte eftersom att den var tom. Nu blev han tagen av polisen med elvanse i min burk. Har jag begått ett brott? Och vad kommer att hända eftersom att mitt namn och personnummer stod på burken? Han blev av med körkortet men kommer jag att bli straffad?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Elvanse är ett narkotikaklassat läkemedel och därför blir narkotikastrafflag (1968:64) tillämplig.

Enligt 1 § 1 p narkotikastrafflagen döms den som olovligen överlåter narkotika för narkotikabrott till fängelse i högst tre år. Är detta brott med hänsyn till arten och mängden narkotika samt övriga omständigheter att anse som ringa, döms personen i stället för ringa narkotikabrott till böter eller fängelse i högst sex månader, detta enligt 2 § narkotikastrafflagen.

Om du enbart givit din vän en tom burk har du inte olovligen överlåtit narkotika, detta då det inte funnits något narkotikaklassat läkemedel i burken. Att polisen nu har anträffat personen du gav den tomma burken till, med tabletter i burken som har ditt namn skrivet på sig kan dock göra polisen misstänksam.

För att ett åtal ska kunna väckas mot dig måste bevisningen vara tillräckligt stark. Enbart det faktum att han anträffats med Elvanse-tabletter i en burk med ditt namn på betyder nödvändigtvis inte att du olovligen har överlåtit det narkotikaklassade läkemedlet som hittats i burken. Exempelvis är det möjligt att bli av med sin burk genom att någon olovligen tar den ifrån dig, eller att någon hittar den i en soptunna.

Skulle åklagaren på objektiva grunder efter en förundersökning bedöma att det finns tillräckliga bevis för att den misstänkte har begått ett brott är åklagaren skyldig att väcka åtal. Allting mynnar ut i en bedömning huruvida det är troligt att det är dina tabletter i burken eller inte och om du överlåtit dessa.

Dessvärre har jag inte möjlighet att uttala mig närmare hur polisen och åklagaren eventuellt kommer att agera i ditt fall.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare