Överlåtelse av hyresrätt vid dödsfall (sambor)

Jag står på hyreskontraktet, även min sambo bor i denna lägenhet. Han är skriven på denna adress sedan oktober 2016. Om jag skulle dö innan honom kan han då räkna med att få behålla vår lägenhet? Med tanke på att vi båda snart är 70 så kan ju alltid saker inträffa och det hade varit bra för mig att veta att han kan bo kvar. Tacksam för kommentar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Du vill veta om din sambo får ta över ditt hyresavtal om du skulle avlida.

Vad säger lagen?

Huvudregeln enligt 12:32 jordabalken (JB) är att hyresvärden ej måste acceptera en ny hyresvärd om han inte själv vill detta. Denna huvudregel är emellertid underkastad ett antal undantag. Dessa undantag finner man i 12:34-37 JB

Bedömningen i ditt fall

Enligt 12:34 andra stycket JB kan en hyresgäst överlåta hyresrätten till sin sambo om hyresgästen skulle avlida och hyresnämnden godkänner överlåtelsen. Krav för att denna bestämmelse ska vara tillämplig är att ni bor under "äktenskapsliknande" förhållande (sambor). Hyresvärden ska även skäligen kunna nöja sig med den nya hyresgästen, dvs din sambos person och ekonomiska situation kan komma att utvärderas.

Jag utgår i brist på detaljerad information från att det inte finns några omständigheter som skulle få hyresnämnden att neka övergången av hyresrätten.

Sammanfattningsvis kan din sambo räkna med att få behålla lägenheten i händelse att du skulle avlida.

Jag hoppas att du härmed fått svar på din fråga. Du är varmt välkommen att återkomma om det skulle vara något mer.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare