Överlåtelse av fast egendom från samfällighetsförening

Hej!

Jag är medlem i en Samfällighetsförening för en VA anläggning. Nu vill majoriteten av medlemmarna överlåta den till kommunen, räcker det att majoriteten vill överlåta, eller måste alla medlemmar vara eniga? Mvh I----r A-------n : i----r.a-------n@combitech.se

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga

För att kunna svara på frågan behöver jag veta om samhällighetsföreningen ägen marken som VA-anläggningen står på. I mitt svar kommer jag hantera båda situationerna, för att säkra att du får svar på din fråga.

Vidare skall också nämnas här att den här frågan kan vara reglerad i föreningen stadgar. Om den är det, är det som står i stadgarna det som gäller. Mitt svar säger endast vad som gäller ifall stadgan inte har bestämmelser som är relevanta för frågan.

Föreningen äger marken

Om föreningen äger marken utgör anläggningen fast egendom, vilket innebär att det krävs 2/3 majoritet eller mer för att sälja egendomen (51 § Lagen om förvaltning av samfälligheter). Ett beslut av den här typen måste tas på en föreningstämma.

Föreningen äger inte marken

Om föreningen inte äger marken blir VA-anläggningen lös egendom, eftersom den står på ofri grund. Då kan beslutet om försäljning tas i den ordning vanliga beslut tas.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga,

Med vänlig hälsning

Adam NovakRådgivare