Överlåtelse av bostadsrätt till sambo

Min sambo och jag äger hälften vardera i en bostadsrätt. Han har särkullbarn. Vi har ett inbördes testamente där jag ärver honom med undantag för barnens laglott.

Om han vill överlåta sin del av bostadsrätten till mig, vilka för- och nackdelar finns för parterna med försäljning resp gåvobrev? Är det någon fördel att gifta sig och skriva nytt testamente där bostadsrätten är enskild egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelserna kring överlåtelser av bostadsrätter återfinns i Bostadsrättslagen (BRL).

Formkraven för att antingen sälja eller ge bort bostadsrätten som gåva är desamma och framgår av 6 kap 4 § BRL. Enligt dessa formkrav skall överlåtelsen skriftligen framgå i en överlåtelsehandling. I överlåtelsehandlingen skall det framgå vilken lägenhet som överlåts samt en avtalad prisuppgift, eller vid gåva, en prisuppgift om 0 kr. Ytterligare formkrav är att bostadsrättsföreningen skall meddelas om överlåtelsen och få ta del av överlåtelsehandlingen, 9 kap. 10 § BRL.

Det finns alltså ingen direkt fördel eller nackdel med att antingen sälja eller ge bort andelen av bostadsrätten som gåva. Formkraven är desamma. Att gifta sig för att sedan via äktenskapsförord skriva bostadsrätten som enskild egendom innebär att bostadsrätten inte längre kommer ingå i bodelningen mellan er makar vid eventuell skilsmässa eller dödsfall. Det är alltså av relevans för fördelningen av tillgångar mellan makarna. Är syftet att enbart överlåta bostadsrätten till dig ser jag, utifrån vad som framgår i din fråga, ingen anledning i att gifta er och sedan skriva över egendomen som enskild.

Behöver du mer hjälp kan du boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserad på familjerätt. Du kan boka tid direkt här.

Jag hoppas att detta gav dig svar på dina frågor

Vänliga hälsningar

Elmer Mårtensson WallhultRådgivare