FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet13/02/2021

Överlåtelse av bostadsrätt till närstående?

Om jag betalar handpenning och står för lånen på en bostadsrättslägenhet, kan jag skriva min son på kontraktet då? Utan att själv stå på kontraktet alltså?

Tacksamt

Irene

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att skriva över en bostad behöver en överlåtelse ske. En överlåtelse kan ske genom antingen gåva eller genom ett köp. Det som skiljer sig åt är huruvida du vill att din son betalar för din bostadsrätt eller får din bostadsrätt gratis.

Om du vill ge bort din bostadsrätt som gåva behöver ett gåvobrev upprättas. Ett gåvobrev förtydligar att överlåtelsen har skett vilket blir en trygghet både för mottagaren och för dig som givare.

Om du vill köpas ut ur boendet och överlåta din del genom köp ska ni istället upprätta ett köpeavtal. Oavsett om ni ska upprätta ett gåvobrev eller ett köpeavtal är det uppgifter om vem säljaren/givaren och köparen/mottagaren är, vilken bostad som överlåtelsen avser, andelens storlek och potentiellt priset som ska framgå. Dessutom ska både du och din son underteckna avtalet.

(6 kap 4 § bostadsrättslagen om bostadsrätt alternativt 4 kap 1 § och 29 § jordabalken).

Eftersom det rör sig om en bostadsrätt måste dessutom bostadsrättsföreningen underrättas och godkänna överlåtelsen. Upprätta därför gåvobrevet/köpeavtalet i tre exemplar så att bostadsrättsföreningen kan ta del av ett av dessa.

För att vara på den säkra sidan med att gåvobrevet/köpeavtalet blir rätt och riktigt kan ni använda er av Lawlines smidiga avtalsmall, länk här.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, lycka till!

Med vänlig hälsning,

Maryam NaqqarRådgivare