FrågaAVTALSRÄTTGåva31/08/2019

Överlåtelse av andel i lägenhet

Jag köpte för några år sedan en lägenhet till min dotter, där jag står som ägare till 90% och min dotter till 10%. Vi ska nu sälja lägenheten och undrar nu om hon kan överlåta sina 10% till mig så att jag får ta de skattekonsekvenser som ev vinst alternativt förlust innebär? Hur gör vi det på bästa sätt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Enklast är om din dotter överlåter sina 10 % av lägenheten i form av en gåva (då beskattas inte förmögenhetsöverföringen från din dotter till dig). Jag skulle rekommendera att ni tar hjälp av er/din bank för att ordna detta.

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare