FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/09/2021

Överlåta sin andel av en fastighet till någon annan

Hej

Jag och min bror äger en fritidsfastighet tillsammans. Nu har min bror låtit sin ena son skriva sig på fastigheten utan min vetskap, är det tillåtet, lagligt? om jag skall godkänna det vad bör jag tänka på?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga !

Varje samägare får fritt förfoga över sin andel av fastigheten, dock inte på ett sätt som sker på bekostnad av andra samägare

Detta innebär att varje samägare får sälja, pantsätta eller på annat sätt överlåta sin andel utan att övriga samägare egentligen kan säga emot. Dock är det viktigt att påpeka att förfoganden över fastigheten i sin helhet kräver samtliga samägares samtycke (2 § samäganderättslagen).

Ifall din bror i detta fall har valt att överlåta en andel av fritidsfastigheten till sin son är det inom sin ordning, så länge det inte påverkar din förfogandemöjlighet till fastigheten i sin helhet!

Jag skulle dock rekommendera dig att ställa ytterligare frågor till våra erfarna jurister här på lawline för ytterligare vägledning angående fördjupning kring inskrivningsprocessen!

Hoppas det var svar på din fråga !

Eles KarahalilovicRådgivare