FrågaAVTALSRÄTTGåva15/07/2018

Överlåta fast egendom genom förmögenhetsrättsligt avtal

Hej vill skriva halva sommarställe på sambo, som gåva funkar.

Hur går vi till väga ?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Som ni säkert vet då ingår inte sommarstället vid eventuell bodelning (3 § sambolagen). Inte heller går det att reglera genom samboavtal, då det endast kan avse egendom som INTE ska omfattas och alltså inget som istället SKA omfattas (9 § sambolagen).

Ni har därför helt rätt i att halva sommarstället kan få ett ägarskifte genom ett förmögenhetsrättsligt avtal, mer specifikt ett gåvobrev eller köpeavtal. Genom ett köpeavtal avtalar ni om vad sambon ska betala för att halva äganderätten till sommarstället ska tillgå hen, och genom gåvobrev avtalar ni helt enkelt om att du överlåter 50 % av den fasta egendomen till sambon utan motprestation.

Båda avtal regleras på samma sätt, det som skiljer är om det avtalas en motprestation från sambon i form av betalning eller inte (1 § och 29 § jordabalk).

Det finns vid sådana köpeavtal/gåvobrev vissa formkrav enligt 1 § jordabalk:

- det ska vara skriftligt

- båda två måste skriva på

- den som ger gåvan alternativt agerar säljare ska skriva att denne överlåter 50 % av egendomen till sambon

- uppgift om eventuell betalning från sambon som agerar köpare eller gåvotagare

Jag rekommenderar er dock att ta kontakt med jurist för att få ett komplett avtal då det gäller något så värdefullt som en fast egendom. Det erbjuds även här på Lawline vilket ni finner här.

Hoppas jag kunde peka er i någorlunda riktning för hur ni ska gå tillväga! Lycka till med ert avtal!

Sara HillRådgivare