FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis19/01/2018

Överklagande av ordningsbot

Hej,

Blev stoppad av polisen och fick en ordningsbot (vilket jag skrev under) för "otillåten omkörning av annat fordon till höger". Det hände på E4 med en hastighets begränsning på 70km_/h på just den sträckan vilket jag upptäckte ett par dagar senare. Är det värt att att ta överklaga ordningsboten på 1000kr?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Det du har fått kallas en ordningsbot. En underskriven ordningsbot räknas som en lagakraftvunnen dom, vilket inte går att överklaga, 48 kap 3 § Rättegångsbalk (1942:740), RB, se https://lagen.nu/1942:740

Beslutet kan undanröjas, 59 kap 7 §, och du måste då påvisa antingen att du (1) inte ville skriva under (ville erkänna brottet), eller (2) att det är fel information på boten, eller (3) att det enligt lag är en felaktigt utfärdad bot. I fallet (2) se kommer boten i så fall korrigeras, 59 kap 6 § och 10 §.

Är det så att du har fått en bot som grundat sig på en omkörning på motorväg och det inte har beaktats att det är 70km/h, det fanns en tydlig körfältsmarkering och att det vänstra fältet var ett kollektivkörfält, så har du fått en felaktig bot som kan undanröjas genom anmälan till tingsrätt om resning.

Vad du ska ha i åtanke är att om du förlorar får du betala rättegångskostnaderna, vilka med all säkerhet kommer att överstiga 1000kr, samt att du vid begäran om resning kommer att få betala en avgift hos tingsrätten och eventuellt avgift till ett juridisk ombud där avgiften börjar på 1699kr/ h.

En annan väg att gå är att göra en anmälan till JO, vilket är helt gratis, och se om de tar upp målet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Ophelia WigströmRådgivare