Överklagande av avslag på bestridande av parkeringsavgift

Hej Jag har en fråga gällande p-bot, jag var vid Lidl i Göteborg vid deras parkeringar. Ställde mig vid själva parkeringar på höger sida har inte blockerat någons bil och hade jag gjort det så hade jag ju självklart flyttat bilen då jag satt kvar i den och väntade på plocka min pappa. Efter cirka en månad får jag en påminnelse om att jag har felparkerade och har inte betalt boten. Jag bestrider fakturan och förklarar att jag har inte parkerat, jag satt kvar i bilen med min mamma som är vittne för plocka upp min pappa. Jag begär även bild bevis på boten då enligt lag så måste de lägga orginal bot vid vindrutan eller ge din till föraren , men inget av detta har skett. Nu har jag fått svar och de säger att du har parkerat även om du sitter kvar i bilen. Men de har inte ens brytt sig om min begäran om bild bevis på boten och att jag har fel parkerat. Kan jag bestrida vidare och ta det till domstol ? Hur kan jag gå vidare med detta enligt lag ? Tack för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Din fråga gäller överklagande av en myndighets beslut angående felparkeringsavgift. Detta regleras primärt i förvaltningslagen (FL) och lagen om felparkeringsavgift.

Då jag inte får tillräckligt med information från din fråga kan jag inte göra en bedömningen om hur en domstol kan komma att bedöma din situation. Svaret kommer därmed enbart behandla hur du bestrider p-boten.

Beslut av förvaltningsmyndighet:

Ditt ärende angående en p-bot hanteras av polismyndigheten, som är en statlig förvaltningsmyndighet. Som jag förstår det har du fått en parkeringsavgift från dem. Du har sedan bestridit denna avgift. Polismyndigheten har sedan prövat ditt bestridande och du har fått ett beslut där de “avslår” ditt bestridande och menar att du fortfarande ska betala (se 9 § lagen om felparkeringsavgift).

Eftersom polismyndigheten genom sitt beslut fortfarande anser att du är betalningsskyldig så går dig detta emot. Du kan alltså överklaga detta beslutet (se 41 och 42 §§ FL samt 10 § 2 st. lagen om felparkeringsavgift). Detta överklagandet går till den relevanta tingsrätten som kommer pröva ditt ärende.

För att överklaga ska du skriftligen skicka in ett överklagande till polismyndigheten. Detta ska göras 3 veckor från att du tog del av beslutet. Det är viktigt att du överklagar så snabbt som möjligt. Annars blir du betalningsskyldig.

I beslutet vi diskuterar ska det finnas instruktioner om hur du ska gå tillväga för att överklaga beslutet (se 33 § 2 st. FL). Annars finns det information på polismyndighetens hemsida.

Sammanfattning:

Du kan ta ditt ärende om p-boten till domstol. Du gör detta genom att skicka ett skriftligt överklagande till polismyndigheten. Detta ska göras inom 3 veckor från att du fick beslutet. Information om hur du ska göra detta ska finnas på beslutet som avslår ditt bestridande. Annars kan du kontakta polisen eller kolla på deras hemsida.

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor! Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare