FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/11/2017

Överklaga polisens beslut ang. lag om hittegods

Hej! Jag hoppas att jag kan ställa den här frågan här. Jag tappade mina enkelslipade glasögon på tåget. Jag ringde UL:s hittegodsavd. och dom sa att dom skickat glasögonen till polisen.

Jag gick dit, men fick inte mina glasögon för att jag inte har något kvitto.

Trots att jag kunde beskriva dom samt uppge exakt vilket tåg jag glömt dem på.

Glasögonen är c:a 2 år gamla och jag behöver dom verkligen för att kunna se och vill inte behöva köpa nya.

Jag sa att jag kunde ju legitimera mig så att dom kunde nå mig om det skulle visa sig att jag hämtat någon annans gamla glasögon..men nej.

Är det rätt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det handlar om hittegods så blir "lag om hittegods" (hittegodslagen) aktuell. Enligt dess 1 och 2 §§ ska den som hittar hittegods anmäla detta till polisen och sedan kan upphittaren även lämna över hittegodset till polisen. Enligt 3 § hittegodslagen så får ägaren återta hittegodsen om denne betalar polisens och upphittarens skäliga kostnader i anledning av fyndet samt skälig hittelön.

Häri finns även ett krav på att den som påstår sig vara ägare också måste bevisa detta. Det ställs oftast ganska höga krav på detta, exempelvis att man ska ha kvar kvitto eller liknande. Men även andra typer av bevismedel kan räcka, man får göra en bedömning i det enskilda fallet. Det är polisen som beslutar huruvida någon har uppfyllt beviskravet eller inte.

Eftersom polisen inte godtagit din bevisning så tycker jag att du bör överklaga detta beslut till allmän förvaltningsdomstol för att få en prövning av domstol.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare