FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/10/2016

Överklaga omhändertaget körkort

Jag har blivit av med mitt körkort i samband med en lob på stan där det inte finns bevis att ja va full lr onykter och detta hände under prövo tid finns det chans att förvaltnings rätten kan ändra det beslutet

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett körkort blir omhändertaget av polis i enlighet med 7 kap. 4 § Körkortslagen får det göras bland annat om du kört rattfull, det på grund av sjukdom, skada eller dylikt framgår för polisen att du inte kan framföra ett fordon på ett trafiksäkert sätt eller att din körkort sannolikt kommer återkallas på grund av exempelvis grov vårdslöshet i trafiken, du kan läsa mer här.

Ett beslut om omhändertagande av körkort kan inte överklagas till förvaltningsrätten. Beslutet om omhändertagande av ditt körkort ska dock, utan dröjsmål, prövas av transportstyrelsen. Om det då framkommer att du inte varit berusad när du framförde fordonet och du inte framförde det med grov vårdslöshet, ska ditt körkort lämnas tillbaka. Anser transportstyrelsen att polisens omhändertagande var rättfärdigat, kan de fatta beslut om att återkalla ditt körkort tills vidare. Ett eventuellt beslut om att återkalla ditt körkort kan överklagas till förvaltningsrätt om du anser att beslutet har fattats felaktigt. Du kan alltså inte överklaga polisens beslut att omhänderta körkortet, men transportstyrelsens beslut om ett eventuellt återkallande.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare