Överklaga indraget körkort

Hej kollegan och jag var på väg hemåt när vi plötsligt blir stoppade de första polisen säger är att vi är 3 vittnen sen när vi frågade vad för fel vi gjort så sa dem de tar vi sen.. Dem påstod att han kört mot rött. kollegan sa lugnt att jag har inte sett något röd lyse men då är de väll så. sen efter att kollegan accepterat bötern så sa dem att dem även drar in körkortet och kollegan bor i gotland och jobbar i stockholm så de är ju omöjligt för han att jobba något alls ifall den dras in. Först sa dem även att han får köra i 48 timmar till men efter att kollegan ville dra de till rätten och höjde rösten lite så sa dem att han inte får köra något mer alls så jag fick ta över istället. kan dem ändra på sig på grund av att lite tjafs uppstår? dessutom så minns varken jag eller han något rödlyse enda jag minns är en korsning att de blev gult men de skulle krävts en tvärnit på halt väglag för att hinna få stopp på bilen så tycker de är en självklarhet att dem inte bör reagera på de. dessutom påstod dem att dem låg bakom oss hela tiden men ändå gick de närmare 1-1.5 km innan vi såg dem i backspegeln. vi såg dem alltså inte bakom som dem påstod tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Transportstyrelsens beslut (det är de som i slutändan beslutar om återkallelse av körkortet, även om det är polisen som tar det på plats) om återkallande av körkort går att överklaga.

Överklagandet ska vara skriftligt och undertecknat av det överklagade beslut berör. Överklagandet inges till Transportstyrelsen, som sedan skickar det vidare till allmän förvaltningsrätt för prövning.

För att överklagan ska få extra stöd är det fördelaktigt om personen kan få ett intyg från sin arbetsgivare som stadgar att denne är i stort behov av ditt körkort för att kunna behålla ditt jobb. Detta är sådan fakta som ofta tas hänsyn till vid en överklagan.

Det ni alltså ska göra är att överklaga beslutet om indraget körkort, men tänk på att handläggningstiden hos både transportstyrelsen och förvaltningsrätten ibland är väldigt lång.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare