Överklaga falsk information

Hej !

Jag vill överklaga en vårdcentrals chefs, falska information om mig. Där chefen har påstått att "Jag använder min dotter för att ta hand om min son..."

Det är inte sant, vi är ofta tillsammans på gymnasiet därför jag studerar där också, och under tiden tar min mamma hand om min son.

Till vilket myndighet kan man överklaga?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du har lite olika alternativ du kan använda dig av:

Anmäla händelsen till polisen. Den händelse du beskriver kan eventuellt utgöra förtal 5 kap. 1§ Brottsbalken eller tjänstefel 20 kap. 1§ Brottsbalken.

Om informationen grundar ett beslut. Då kan du antingen överklaga informationen själv så som det står beskrivet i beslutet, vilket oftast brukar vara till myndigheten själv, eller anlita en jurist som kan hjälpa dig överklaga.

Ovan svar är vad som inryms i vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning för att överklaga eller anmäla händelsen till polisen, rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger: här

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med varma hälsningar

Terese VestergårdRådgivare