Överklaga beslut om spärrtid

Hej! Jag blev i september åtalad för narkotikabrott och dömd i januari. Jag har 2 tidigare dommar ringa narotika. Min lämplighetsansökan blev avslagen med hänseende till åtalet och spärrades i ett år. Jag är idag helt drogfri och behöver körkort i mitt arbete. Går det att överklaga och kan det leda någonstans? Kan jag åtminstone korta ner spärrtiden till 6månaders urinprover istället? Vad kan jag göra?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Kriterierna för att erhålla körkortstillstånd anges i körkortslagen (KkL) 3 kap. 2 §. Tillstånd får endast meddelas den som kan anses lämplig i personligt och medicinskt hänseende. I ditt fall är av särskild betydelse bestämmelsens andra stycke, som bl.a. stadgar att "lämplighet med hänsyn till de personliga förhållandena förutsätter att sökanden inte är opålitlig i nykterhetshänseende." Eftersom du dömts för narkotikabrott har Transportstyrelsen ansett att du inte uppfyller det här kriteriet och därför meddelat en spärrtid med stöd av KkL 3 kap. 9 §.

Beslutet om spärrtid är ett förvaltningsbeslut och måste överklagas till förvaltningsrätten inom tre veckor efter att det meddelats, annars vinner det laga kraft. Instruktioner om hur du överklagar ska ha bifogats med beslutet men kortfattat ska överklagandet ges in till beslutsmyndigheten som, om inte beslutet ändras, vidarebefordrar det till förvaltningsrätten.

Utöver att överklaga kan du begära omprövning av beslutet, vilket inte omfattas av någon tidsgräns. Detta förfarande innebär att beslutsmyndigheten (inte förvaltningsrätten) tar del av dina synpunkter och gör en ny prövning av ärendet, vilket kan leda till att beslutet ändras. Dock ska det sägas att din spärrtid på tolv månader är det normala i fall som gäller narkotika och min bedömning är tyvärr att utsikterna till ändring är små.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare