Överklaga återkallelse av körkort

Hej,

Har fått mitt körkort återkallat 1 månad efter att ha fått böter för att inte haft tillräckligt avstånd till framförvarande fordon. Det fick jag när jag var med om en kollision, som jag bedöms som vållande till, för ett par månader sedan.

Har behov av körkortet i tjänsten och har därför i mitt yttrande både beskrivit mitt arbete och att min chef intygat mitt behov av körkort.

Det finns nu möjlighet att överklaga detta beslut inom 3 veckor. På vilket sätt kan jag överklaga och på vilka grunder?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Mycket riktigt kan du överklaga återkallelsebeslutet till förvaltningsrätten, se 8 kap. 1 § körkortslagen https://lagen.nu/1998:488 . Överklagandet ska vara skriftligt och undertecknat av dig. Du ska ange vilket beslut du överklagar, hur du vill att beslutet ska ändras och varför du anser att det bör ändras. Ditt överklagande ska ha kommit till Transportstyrelsen tre veckor från den dag du har tagit del av beslutet. Transportstyrelsen skickar överklagandet för prövning till förvaltningsrätten där du är folkbokförd.

En överklagan är ofta framgångsrik när man kan bevisa att man har ett jobb som kräver körkort. Tittar man på hur reglerna kring återkallelse av körkort ska tolkas så står det att en helhetsbedömning ska göras och att stor vikt ska fästas vid förarens personliga förhållanden och hur bilden av dennes framtid ter sig. Det handlar alltså om att bevisa vilka negativa konsekvenser ett indraget körkort skulle innebära för exempelvis den framtida försörjningen.

Lycka till!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare