Övergår ensamrätten från upphovsmannen efter försäljning av ett konstnärligt verk?

Om man målar en tavla ur sin fantasi och säljer den på en utställni g. Får man ändå använda fotografier man sjäkv tagit av bilden innan försäljnung ich använda på t. Ex sin FB sida visitkort, reklam mm.

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättigheten till ett konstnärligt/litterärt verk, t ex en tavla, innebär att skaparen, upphovsmannen, har en ensamrätt/uteslutande rätt till att dels "framställa exemplar" av verket, dels att "överföra verket till allmänheten". (1 § första stycket och 2 § första stycket, upphovsrättslagen, URL,). Att det är en ensamrätt/ uteslutande rätt innebär ungefär att upphovsmannen helt får bestämma vem som får framställa exemplar eller överföra verket till allmänheten. Det är detta som kallas för upphovsrätten.

Kortfattat innebär det att när du som upphovsman säljer en tavla till en annan person, innebär inte att din ensamrätt övergått till den personen. Den personen har endast förvärvat ett exemplar av verket. Det finns dock ett undantag från ensamrätten; undantaget säger att "spridningsrätten" till verket, dvs rätten att sälja just denna tavlan vidare är konsumerad om tavlan en gång, med upphovsmannens samtycke, har överlåtits på marknaden (se 20 § URL). Detta betyder att om säljer tavlan till en person, så får den personen lov att sälja tavlan vidare utan ditt samtycke. I övrigt behåller du din ensamrätt.

Vänligen,

Maryam NaqqarRådgivare