Övergår en timanställning till fast tjänst per automatik eller måste man påtala detta för arbetsgivaren?

Hej Lawline!

Ni gör ett jättebra jobb. Brukar alltid kolla på er sida om det är något jag funderar på. Lättförståeligt och ni kan er grej, tack!

Nu har turen kommit till mig att ställa en fråga. Eller tur, jag har en jobbig chef, ett riktigt svin. Jag har jobbat som timanställd på samma ställe, till och från, under fem års tid. Har skött mig och jobbat bra men nu vill han bli av med mig. Han har egentligen inget att komma med men hävdar att "det finns inget jobb nu", fast det gör det, hur mycket som helst.

Grejen är att jag vet att kriterierna för LAS är uppfyllda, dvs jobbat mer än 2 år under en 5-årsperiod och jag sa det till honom men han tjurade och drygade sig så just nu står jag utan jobb och har flera barn att försörja. Har kontaktat facket och vi ska gå igenom alla avtal jag skrivit på genom åren.

Min fråga är: om det visar sig att jag har rätt till en fast anställning, från vilket datum gäller den då? Blir det fr.o.m. det datum jag går dit och visar svart på vitt? eller blir det fr.o.m. det datum då villkoret blev uppfyllt, alltså bakåt i tiden? Och om det blir bakåt i tiden så borde inte den här "uppsägningen" vara giltig? Kan jag då kräva ersättning för utebliven lön? Som jag förstått är det upp till arbetsgivaren att hålla koll på LAS och inlasning ska ske per automatik när man jobbat längre än 2 år.

Jag vill också tillägga att jag aldrig blivit tillfrågad om en fast tjänst men att jag alltid uttryckt att jag vill jobba där.

MVH

Arbetaren

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Från vilket datum gäller rätten till fast anställning?
5a § LAS gäller från och med det ögonblick som förutsättningarna enligt paragrafen är uppfyllda. Varken arbetsgivaren eller arbetstagaren behöver vara medveten om att en övergång till tillsvidareanställning har skett för att det ska inträffa (se rättsfallet AD 2015 nr. 26). Svaret är alltså att tillsvidareanställningen gäller från och med det datum då villkoret blev uppfyllt.

Blir uppsägning ogiltig?
Om ditt anställningsavtal gick vidare till en tillsvidareanställning innan du blev uppsagd så måste uppsägningen vara giltig enligt de regler som gäller för sådana anställningsformer. Dvs, antingen att det rör sig om arbetsbrist eller personliga skäl (7 § LAS). Fortsätter arbetsgivaren mena att det rör sig om arbetsbrist går det att få saken prövad i domstol för så kallad "fingerad arbetsbrist", alltså att uppsägningen beror på något annat än det man uppger.

Om det skulle vara så att uppsägningen inte anses sakligt grundad enligt domstol kan de ogiltigförklara den (34 § LAS). De kan även utdöma skadestånd, som däribland kan bestå i utebliven lön och den kränkning som den icke sakligt grundade uppsägningen inneburit (38 § LAS). Då måste man dock väcka talan, vilket man bör göra med hjälp av facket eftersom de då står för rättegångskostnaderna. Du gör alltså rätt i att agera genom och tillsammans med ditt fack.

Vänligen,

Pegah FazliRådgivare