Övergång från vikariat till en tillsvidareanställning

Hej! Jag har jobbat under nästan tre år på en stormarknad som vikariat och studerandeextra (arbetsform godtaget av handels kollektivavtal) men under december månad gick mitt anställningsavtal ut vilket jag nu upptäckt i februari. Jag har jobbat efter schemat under denna tid. Kan jag kräva något för detta fel? Har jag möjligen rätt till tillsvidare anställning nu? Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finns i lag om anställningsskydd (LAS) och jag kommer att hänvisa till lagen när jag besvarar din fråga nedan.

Olika anställningsformer

Huvudregeln är att ett anställningsavtal ska gälla tills vidare (4 § LAS). Avtal för tidsbegränsad anställning får träffas för allmän visstidsanställning, vikariat, säsongarbete och när arbetstagaren har fyllt 67 år (5 § LAS). Vikariat innebär att en person ersätter en arbetstagare på grund av frånvaro vid exempelvis en sjukdom.

Anställningsavtal kan ingås på olika sätt

Ett anställningsavtal kan ingås skriftligt, muntligt eller genom konkludent handlande. Det ställs inga krav på att ett anställningsavtal måste vara skriftligt.

En person som har en tidsbegränsad anställning och som inte kommer att få en fortsatt anställning ska få besked om detta minst en månad före anställningstidens utgång (15 § LAS). Det innebär att arbetsgivaren har varit skyldig att meddela dig senast den 30 november 2018 om ditt anställningsavtal gick ut den 31 december 2018. Beskedet ska vara skriftligt (16 § LAS).

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med din arbetsgivare och fråga om det finns ett anställningsavtal. Ni har kanske gjort en muntlig överenskommelse och då finns det ett anställningsavtal i lagens mening.

Övergång mellan vikariat och en tillsvidareanställning

Ett vikariat övergår till en tillsvidareanställning när en arbetstagare har varit anställd hos arbetsgivaren i vikariat i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod (5 a § tredje stycket LAS). Övergången mellan anställningsformerna sker automatiskt och det är inte något som arbetsgivaren kan besluta om.

Du har varit anställd i cirka tre år och uppfyller därför kravet för att övergå till en tillsvidareanställning.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor!

Vänligen,

Tina HashemRådgivare