Övergång från provanställning till tillsvidareanställning

Hej, jag blev anställd "vid behov" med en 3 månaders provanställning. Den 8 april gick provanställningen ut eftersom jag skrev avtalet den 8 januari.

Vad gäller då, hur blir man fast anställd vid behov. Finns det några regler hur detta funkar?

Har problem med min arbetsgivare och vet inte riktigt vad mina rättigheter gällande detta är.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 6 § lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS) framkommer det att avtal får träffas om en provanställnings som är tidsbegränsad till max 6 månader. Det är okej att avtala om kortare provanställningsperioder och därför är din provanställning som pågått i tre månader korrekt. I andra stycket samma paragraf framkommer det att om inget annat avtalats kommer provanställningen övergå till en tillsvidareanställning.

Det innebär att om inget annat har avtalats, varken innan eller efter provanställningens början kommer provanställningen att automatisk övergå till en tillsvidareanställning. Vill arbetsgivaren eller du vara anställd som behovsanställd måste detta ha avtalats om. Kom ihåg att muntliga avtal är bindande, så om ni har kommit överens om något sedan tidigare gäller det.

Andrea VrcicRådgivare