Överenskommelse om hus och lån vid samboförhållandes slut

Hejsan!

Jag och min sambo har bestämt oss för att gå skilda vägar.

Min fråga är hur vi löser det rent praktiskt med vårt hus.

Vi är överrens om att jag ska ta över huset och ensam stå på de lån som finns på det.

Vad behöver vi göra och i vilken ordning ska vi göra det?

MVH

Filip Holmquist

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni är överens om vem som ska ta över huset bör ni först och främst upprätta ett skriftligt avtal om detta där båda era underskrifter framgår. Skulle mot förmodan någon av er ändra sig och börja protestera mot den rådande överenskommelsen kommer detta avtal att bevisa överenskommelsen och ni undviker problem framöver. Ni bör vidare upprätta en skriftlig köpehandling som anger att du köper ut din sambo ur ert hus (jag utgår ifrån att ni äger det gemensamt). För att avtalet er emellan om att du ska köpa ut henne ska vara giltigt krävs att ni anger det belopp som du betalar till sin sambo (köpeskilling), att det tydligt framgår av avtalet att din sambo överlåter sin del i fastigheten till dig samt vilken fastighet det rör sig om (namn och nummer). Har du inte redan lagfart på fastigheten måste du även ansöka om detta senast tre månader efter att du har köpt ut din sambo.

När det gäller lånen utgår jag ifrån att ni ingick låneavtalet gemensamt som gäldenärer båda två. Detta innebär att det inte räcker att endast ni två avtalar om att du ska ta över lånen, eftersom borgenären (banken) är motparten i låneavtalet. För att din sambo ska kunna bli fri från låneavtalet och skulden så måste banken godkänna detta, eftersom det är dem ni har ingått avtalet med. Ni två kan inte ensamma avtala om villkor avseende lånet med bindande verkan gentemot banken! Ett sådant avtal mellan er två kan på sin höjd endast innebära att den ena av er kan kräva den andra på hela skulden ifall den ena tvingats amortera hela skulden helt själv.

För att du ska stå ensam på lånen krävs således att banken ni lånat av godkänner detta.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Wilhelm StenvallRådgivare