Ovälkommen reklam - brott, marknadsföringslagen och Konsumentverket

Hej! Jag har problem som kan verka trivialt men som stör mig ganska mycket. Jag vill inte få någon reklam eller gratistidningar skickade till mig. Lokaltidningen skickade mig klisterlappar märkta med "Ingen reklam eller gratistidningar" som jag klistrat på brevlådan. Jag får trots det lokaltidningen i brevlådan varje vecka. Talar jag med dem säger de att de inget kan göra åt saken (konstigt, det är ju deras tidningsbud som struntar i klisterlappen). Eftersom detta inte upphör undrar jag om det kan vara någon typ av ofredande eller liknande brott?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inom straffrätten används straff som en sanktion som staten med tvångsmakt utövar mot en enskild fysisk person. En juridisk person (som t.ex. ett företag som delar ut reklam) är ingen fysisk person (individer, människor).

För brott som exempelvis ofredande, misshandel, dråp mm krävs en fysisk person som kan handla/agera och som därför kan bli ådömd ett fängelsestraff (och avtjäna straffet). Företag kan inte dömas i dessa typer av brott, utan det är ju människorna "bakom" som i så fall döms – och så är ju inte fallet här.

Marknadsföringslagen (2008:486) reglerar hur, till vem och på vilken typ av reklam som är okej och inte. En näringsidkare får använda sig av direktreklam genom ditt brevinkast om du inte tydligt motsätter dig detta enligt 21 § samma lag. Enligt Konsumentverket används formuleringen "Nej tack till reklam och gratistidningar" (gärna med stor, tydlig och synlig text som inte går att undgå). Du kan alltid prova ändra och se om du får en annan respons med den här formuleringen. Tänk dock på att för samhällsinformation gäller tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen, vilket gör att du inte kan välja bort att få den i brevlådan. Du kan även registrera dig hos Nix adressat eller kontakta Statens personadressregister (SPAR) för att begära att få en spärr mot direktreklam.

Här är det fråga om en konsument-näringsidkarrelation (eller en önskan och en icke-sådan). Så du kan även prova att ringa flera gånger till företaget (om du inte redan gjort det) för att påtala att du inte vill ha reklamen (kanske kan det registrera detta någonstans). Funkar inte det kan du alltid, eftersom det är fråga om ett konsument-näringsidkarförhållande, anmäla reklamen till Konsumentverket.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar

Evelina KarhuRådgivare