Osanna rykten, kan jag anmäla för förtal?

Hej! Min fd mans nya partner sprider osanna rykten om mig och nu tycker jag det får vara nog. Är det möjligt att anmäla henne för förtal? Behövs det någon form av bevisning eller räcker det med ett vittne? Är det värt besväret? Vad kan resultatet bli?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Jag kommer först att redogöra allmänt för regleringen vad gäller förtal, och sedan besvara dina respektive frågor i tur och ordning.

Förtal
Förtal är ett brott och finns reglerat i brottsbalken. Förtal innebär att en person "lämnar uppgifter som är ägnade att utsätta den beskyllde för andras missaktning".

Att lämna uppgifter kan göras i tal/skrift/på sociala medier/internet osv. Att uppgifterna ska vara ägnade att utsätta offret för andras missaktning betyder att att uppgiften ska vara av nedsättande beskaffenhet, brottsoffret ska kränkas. Dessutom måste de nedsättande uppgifterna lämnas till en annan person än den beskyllde själv; dvs uppgifterna ska lämnas till någon annan person än dig själv, uppgifterna ska komma till utomståendes kännedom.

Gärningspersonen döms dock inte till ansvar om det var försvarligt att lämna uppgifterna och han/hon visar att uppgiften faktiskt var sann eller hade skälig grund för den. Ur detta ska utläsas att uppgifterna som lämnas måste ha viss substans för att förtal ska kunna bli aktuellt. En uppgift anses lämnad om påståendet är så pass bestämt att dess sanningshalt kan prövas. Av din fråga framgår inte exakt vad för rykten du blivit utsatt för, men utgångspunkten är som sagt att påståendena måste ha viss substans.

Är det möjligt att anmäla för förtal?
Förtal är ett så kallad "målsägandebrott". Det betyder att det som huvudregeln är målsägande själv, i detta fall Du, som själva måste väcka åtal. Från denna huvudregeln finns dock undantag. Åklagare får väcka åtal om målsägande anger förtalsbrottet och om det kan anses påkallat ur allmän synpunkt.
Det betyder att Du, istället för att själv väcka åtal, kan polisanmäla händelsen och säga att du vill ange brottet och att åtal ska väckas. Det är sedan åklagaren som gör bedömningen om det kan anses påkallat ur allmän synpunkt.

Behövs det bevisning?
Förtal innebär som sagt att uppgifter lämnas som är ägnade att utsätta den beskyllde för andra missaktning. Detta är en typiserad bedömning. Det betyder att domstolen kommer titta på beskyllningarna som sådana och se till "vilka egenskaper" dessa har. Om de kan anses vara sådana att de typiskt sett syftar till att kränka en person, kan förtal bli aktuellt.
Däremot att de nedsättande uppgifterna faktiskt har lämnats behöver bevisas. Om de har lämnats muntligen och inte finns sparade på exempelvis internet, är det av värde om det finns vittne som man höras i bevissyfte, om att uppgifterna har lämnats.

Besväret? Vad kan resultatet bli?
Om det blir process i domstol (det går så långt att åklagaren startar en förundersökning och väcker åtal) kommer allt bli offentligt för allmänheten att ta del av. En brottsmålsprocess kan också vara besvärande i den mening att är psykiskt påfrestande och tar tid och ork och pengar i anspråk. Vägen till processens slut kan också vara lång. Den påföljd som kan bli aktuell för brottet är böter.
Som sagt kan du själv väcka eget åtal för det fall att åklagaren inte gör det. Dock råder jag dig i så fall att anlita juridiskt ombud till hjälp, vilket också är förenat med kostnader. Sett till den tid det kan ta att eventuellt nå fram till en fällande dom, jämfört med de kostnader det är förenat med, är min bedömning att det möjligen inte är värt det. I första hand skulle jag råda dig att kontakta din fd. man/nya partnern och ta ett ordentligt prat och se om ni kan lösa det på denna väg.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Linn GerhardssonRådgivare