Oren accept

Hej,

Jag har en affärsuppgörelse som skedde över en blocketannons. Annonsen gällde en båt och vi startade en mailkonversation där jag budade på båten, säljaren skrev;

Ok. Då kör vi på 120000-. Men då får du se till att det blir en smidig affär utan strul med pengar etc.

Idag en dag senare skriver han att han har fått ett högre bud och att han beklagar besväret. Har han bundit sig juridiskt i och med att han godkände mitt bud?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det verkar ju som att, precis som du säger, säljaren har accepterat ditt anbud om 120 000kr för båten. Säljaren är då bunden av sin accept, avtalslagen 1§. Men säljaren kan alltid invända att hans accept i själva verket var en oren accept. En oren accept är exempelvis när den som accepterar ett anbud gör det med ett tillägg till sin accept. I detta fallet har säljaren sagt ok, men lagt till "bara under förutsättningen att det blir en smidig affär utan strul etc." Säljaren skulle kunna argumentera för att det tillägget utgör en oren accept och det skulle innebära att accepten i själva verket utgör ett avslag på ditt anbud förenat med ett nytt anbud, Avtalslagen 6§.

Med det sagt så är säljaren ändå bunden av sitt nya anbud under en acceptfrist (den tid du har på dig att svara på anbudet) hur lång acceptfristen är får avgöras från fall till fall och här kan säljaren argumentera för att acceptfristen löpt ut och att han därmed har rätt att sälja båten till någon annan.

Sammanfattningsvis är det inte helt lätt att avgöra om avtalsbundenhet uppkommit eller inte då man kan hitta argument som stödjer båda sidor.

Hoppas att detta besvarade din fråga.

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare