FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt13/03/2015

Ordningsvakt som trafiktjänsteman?

Hejsan!

Räknas en ordningsvakt som trafiktjänsteman enl Ordningslagen om man är på uppdrag av Trafikverket (som väl inte är trafikföretag?)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Med trafiktjänstemän avses förare, konduktörer, spärrvakter, stations- och plattformsvakter och annan personal som har till uppgift att svara för ordning och säkerhet inom trafikföretagets område eller verksamhet. Som du säger är inte Trafikverket ett företag utan en statlig förvaltningsmyndighet. Ordningsvakter är inte anställda av trafikföretag utan de är förordnade av polismyndigheten. De faller alltså inte in under begreppet trafiktjänstemän i 4 kap. Ordningslagen. Ordningsvakter har större befogenheter än trafiktjänstemän. Till exempel enligt 4 kap. 3 § ordningslagen sträcker sig trafiktjänstemannens befogenheter vid fall av ordnings- eller säkerhetsstörningar till att endast ge trafikanter anvisningar eller tillsägelser medan ordningsvakter har befogenhet till avvisning eller avlägsnande.

Vänliga hälsningar,

Amanda LidbergRådgivare