FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/11/2014

Ordningsbot och USA-resa, blir det problem med visum?

Hej jag undrar hur det är med visum till usa i fall man fått en så kallad pissebot för 3 år sedan ?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Som svensk medborgare omfattas du av Visa Waiver-programmet som innebär att visa (visum) inte behövs för inresa till USA, men däremot behövs ett inresetillstånd (ESTA). I ansökan för ESTA får man svara på frågor om bland annat tidigare brottslighet. Den brottslighet som efterfrågas om är på en helt annan nivå än en ordningsbot för offentlig urinering, och din ordningsbot kommer inte påverka din ESTA-ansökan. Du kan se ansökan och vilka frågor som ställs här.

Skulle din ESTA-ansökan inte bifallas så beror det troligen inte på en ordningsbot för offentlig urinering, men då får du söka turistvisum till USA istället.Då görs en intervju och de ev brott du gjort dig skyldig till bedöms från fall till fall. Inte heller i en intervju borde en ordningsbot för offentligt urinerande, om det är din enda belastning, innebära några större besvär.

Så det enkla, korta svaret på din fråga är att nej, det kommer sannolikt inte ge dig problem att få inresetillstånd eller visum till USA.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare