Oöppnad förpackning får inte returneras med hänvisning till fel i vara

Hej

Min tös har ångrat ett internetköp. Tagit kontakt med företaget och följt deras returanvisningar.

Hon både tog emot varan (12:40) och skickade den (12:41) på utlämningsstället och har inte tagit hem vara eller öppnat den. Varan har skickats tillbaka i orginalförpackning.

Några dagar senare får hon svar från företaget att returen inte godkänns, pga att det är en skada på den.

Som bevis skickar de ett foto på en plastdetalj, som har ett streck på sig och är oemballerad och oskyddad i en kartong. På bilden går det heller inte att avgöra om det är en bild på varan som min tös skickade tillbaka.

Varan har skickats tillbaka i orginalförpackning oöppnad.

Är det rätt att ett företag kan underkänna denna retur och inte betala tillbaka pengarna?

Det rör sig om 529:-

Tacksam för ett svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att din dotter inhandlat varan i egenskap av konsument. Vid köp på internet tillämpas Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler som ett komplement till konsumentköplagen (KKL).

Du har rätt att ångra köpet

Distansavtalslagen ger konsumenten en ångerrätt på 14 dagar från att denne mottagit varan. Ångerrätten utnyttjas genom att köparen lämnar säljaren meddelande om detta. Lämnas meddelandet på näringsidkarens webbplats ska näringsidkaren utan dröjsmål bekräfta mottagandet av meddelandet (2 kap. 10 § distansavtalslagen).

Utövar konsumenten sin ångerrätt ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat. Återbetalningen ska göras utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från den dag då näringsidkaren fick köparens meddelande om att hen ångrat köpet (2 kap. 14 § distansavtalslagen).

Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt ska denne ersätta näringsidkaren för varans eventuella värdeminskning om den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än vad som varit påkallat för att fastställa dess egenskaper eller funktion (2 kap. 15 § andra punkten distansavtalslagen).

Risken för varan

Av konsumentköplagen följer att riskövergången sker när varan avlämnas (8 § andra stycket KKL). Säljaren bär risken för varan till dess att den kommit i köparens besittning, dvs. när den hämtas ut från utlämningsstället (6 § KKL).

Eftersom avlämnande skedde då din dotter hämtade ut paketet från utlämningsstället bär hon risken för varan under transporten tillbaka till säljaren. Detta innebär att din dotter är skyldig att betala om varan förstörts, kommit bort eller försämrats under denna transport.

Fel i varan

Varan ska, om inte annat följer av avtalet vara förpackad på ett försvarligt sätt om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan (16 § andra stycket fjärde punkten KKL). Denna bestämmelse är dock dispositiv, den går alltså att avtala bort. Förutsatt att inget avtalats mellan parterna om hur förpackningen ska se ut är bestämmelsen tillämplig och varan ska anses felaktig om den avviker från denna bestämmelse (16 § tredje stycket första punkten KKL).

Bedömningen om varan är felaktig göras med hänsyn till varans skick vid avlämnandet, dvs. då din dotter mottog varan på utlämningsstället. Säljaren svarar för fel som fanns vid denna tidpunkt även om de visar sig först senare (20 § KKL).

Fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades ska anses ha funnits vid avlämnandet om inte annat visas (20 a § KKL).

Returen bör gälla

I din fråga anger du att varan skickats tillbaka i samband med att din dotter hämtat ut den. Förpackningen har även skickats tillbaka obruten, varför bestämmelsen om prisavdrag i 2 kap. 15 § distansavtalslagen inte aktualiseras.

Antagandet i 20 a § KKL innebär att det är säljaren som måste bevisa att felet inte fanns vid varans avlämnande. Företaget kan knappast nå framgång med påståenden om att skadorna uppkommit till följd av brukande av varan, dels eftersom förpackningen var obruten, dels eftersom den skickades tillbaka i samband med att den hämtades ut. Även om din dotter bär risken för varan under transporten tillbaka till företaget blir det svårt för företaget att bevisa att skadorna uppkommit under transporten tillbaka till dem, just då köparen bär risken för varan.

Hur bör ni göra nu?

Min bedömning blir att er ångerrätt bör gälla och returen ska godkännas. Mitt råd till er blir därför att kontakta företaget än en gång där ni redogör för händelseförloppet. Skulle de inte gå med på att godkänna returen kan ni vända er till Allmänna reklamationsnämnden. För att tvisten ska prövas hos dem krävs dock att varans värde överstiger ett visst belopp. Detta belopp är olika högt beroende på vilken typ av vara det är. De olika beloppsgränserna finner ni på Allmänna Reklamationsnämndens hemsida.

För vidare vägledning kan ni vända er till konsumentvägledaren i er kommun.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Alice JohannessonRådgivare