Oönskad kontakt - Ofredande?

Min ex pojkvän. Skriver fortfarande till mig. Jag gjorde slut med honom den 23 Augusti 2015 & idag är det den 15 December 2015. Han har kallat mig för hora & slampa. Jag har berättat för honom att sluta höra av sig. Men han fortsätter. Han skriver även till min pappa & min nuvarande pojkvän. Jag har ringt mitt ex mamma. Men inget har hjälpt. Han frågar mina vänner om jag är i skolan eller vad jag gör. Han blandar in alla som finns runt om mig. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Först och främst vill jag beklaga den situation du befinner dig i - Det väldigt otrevligt att bli kallad för nämnda ord och dessutom behöva höra ifrån en person man helst skulle vilja slippa.

Av vad du har berättat så är det möjligt att det rör sig om ett brott benämnt ofredande, vilket regleras i BrB 4:7. Att telefontrakassera med samtal och sms faller in under lagrummets mening "annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan". Detta har skett under flera månader vilket gör att gärningen är allvarligare. Det kan nämligen även röra sig om brottet olaga förföljelse, reglerat i BrB 4:4b. För att detta brott ska aktualiseras ska upprepade brottsliga gärningar ha begåtts mot en person, t.ex. ofredande. Var och en av brotten ska vara en del i en upprepad kränkning av den utsattas integritet.

Vad som är brott beror helt på omständigheterna i fallet och det är svårt för mig att ge dig exakt svar på hur ditt fall kommer att bedömas. Nästa steg för dig är att besluta om du vill anmäla detta till polisen. Om du gör det kommer en förundersökning att inledas och polisen kommer att samla in bevis (till exempel om du har kvar sms som han har skickat till dig), förhör med dig, din pappa och pojkvän, den misstänkte och ytterligare personer som kan tänkas kunna tillföra något för att utreda situationen. Åklagaren är sedan den som beslutar om åtal kommer att väckas.

Ett bra tips för dig som brottsutsatt är att vända dig till brottsofferjouren. Där kan du få prata med en stödperson om vad som har hänt. Denna kommer att stötta dig i situationen och kan ge dig information om vad som kommer att hända men kan också ge praktisk hjälp, till exempel följa med dig till polisen etc. Du kan kontakta brottsofferjouren redan innan du har polisanmält om du vill - För att få en stödperson finns inget krav på polisanmälan.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare