Önskemål i testamentet

Vi äkta makar har var sitt särkullbarn men inga gemensamma barn.

Hur formulerar vi en avsiktsförklaring/önskemål om att endast våra banktillgångar skiftas vid den första makens bortgång medan den gemensamma bostaden inte skiftas förrän efter båda makars bortgång?

Hur kan man reglerar skiftet av den gemensamma bostaden vid en eventuell avyttring eller efter en storleksminskning av bostaden efter den förste makens bortgång så att den fördelas lika mellan särkullbarnen ?

- K--- R

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni har vänt er till Lawline med denna fråga

Ni kan skriva testamenten, och förklara till vittnena vad det är ni vill, eftersom testamenten tolkas så långt som det går efter den avlidnes avsikt (11 kap 1 § Ärvdabalken). Jag rekommenderar också att ni förklarar vad ni vill för era barn.

Jag tror inte ni behöver oroa er över att huset ska skiftas när den första av er avlider, eftersom maken får förfogande över allt när den andra går bort (3 kap 1 § Ärvdabalken). Särkullbarn får efterarvsrätt, vilket innebär att deras arv skjuts upp till den andre makens död (3 kap 2 § Ärvdabalken). Därför kommer den efterlevande maken att få behålla huset livet ut.

Jag hoppas ni fick svar på era frågor

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare