FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga16/11/2014

Omyndigs rättshandlingsförmåga

Hej har två fall som behöver lösas angånde mina två småsyskon. Min lillebror är 16 år gammal och har jobbat som parkarbetare hela sommaren För sina intjänade pengar köper han en bärbar dator på avbetalning. Våra föräldrar är dock inte helt nöjda med detta, de tycker att de vore bättre att spara pengarna för att han redan har en annan dator hemma. Därför har de inte gett sitt medgivande till köpet. Kan köpet förklaras ogiltigt?

Min lillesyster sitter i något liknande position. Hon har tjatat på mamma och pappa om att få köpa en egen dator för 2000kr och dem har tillslut sagt ja. Men väl när dem var inne i butiken och skulle köpa datorn så ville inte butiksinnehavaren sälja datorn till min syster, med motiveringen att hon bara är 13 år gammal! Hur ser det ut här rent juridiskt? vilken paragraf säger vad när det gäller sådana här fall?

Lawline svarar

Hej!

Utgångspunkten är att en omyndig person inte själv har någon rättshandlingsförmåga, 9:1 föräldrabalken (FB). Istället är den den omyndiges förmyndare, vilket oftast är dennes föräldrar, som företräder hen, 12:1 och 10:2 FB.

Vad gäller din lillebror omfattas han av ett undantag när omyndig själv har rättshandlingsförmåga. En omyndig person får själv förfoga över det hen förvärvat genom eget arbete efter 16 års ålder, 9:3 FB. Om din lillebror endast använder de pengar han fått i lön kan han således själv ingå avtal med bindande verkan. Han har därför inte behövt sina föräldrars medgivande för att köpa datorn, varför köpet inte därför är ogiltigt.

Din lillasyster omfattas av huvudregeln om att omyndig inte har någon rättshandlingsförmånga, då hon är 13 år. Vid vissa mindre inköp kan man dock utgå från att den omyndiga har samtycke från sina föräldrar genom att hen fått pengar att förfoga över. När det däremot handlar om ett så stort inköp som ett för 2000 kronor kan man inte utan vidare utgå från att samtycke finns. Din syster måste därför visa att hon har samtycke från föräldrarna när hon ska köpa datorn. Lättast görs det genom att någon av föräldrarna är vid vid inköpet, eller själv går och köper datorn.

Föräldrabalken hittar du https://lagen.nu/1949:381

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare