Omyndig firmatecknare?

Hej, vi är en ekonomisk förening. Och har att en 13 åring är viktig i vår verksamhet. Kan då denna 13 åring bli firmatecknare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Din fråga aktualiserar reglerna i föräldrabalken (FB). Den som är under arton år är omyndig och får som utgångspunkt inte själv råda över sin egendom eller åta sig förbindelser (9 kap 1 § FB). Bestämmelsen ger uttryck för den omyndiges begränsade rättshandlingsförmåga.

En ekonomisk förening som registrerats hos Bolagsverket blir en juridisk person. Styrelsen i en ekonomisk förening får bemyndiga en styrelseledamot, den verkställande direktören eller någon annan att företräda föreningen och teckna dess firma (särskild firmatecknare) (7 kap 37 § lag om ekonomiska föreningar). Mot bakgrund av att en trettonåring är omyndig och således har en begränsad rättshandlingsförmåga skulle jag avråda från att utse den omyndige till firmatecknare. Dennes rättshandlingar blir som utgångspunkt inte bindande.

Vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare