omvandling av visstidsanställning beträffande olika butiker

Hej

Jag har jobbat som vikarie och haft en vikariat kontinuerligt i en zoo butik (som följer kollektivavtal) över tvåårs tid. Nyligen har jag blivit erbjuden ett vikariat i en annan butik vilket jag tog. Men det är samma arbetsgivare/arbetsorganisation. Har jag rätt till en fast anställning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du beskriver så övergår en visstidsanställning automatiskt till en tillsvidareanställning om man jobbat hos arbetsgivaren mer än två år under en femårsperiod eller under en period då arbetstagaren haft tidsbegränsade anställningar hos arbetsgivaren i form av allmän visstidsanställning, vikariat eller säsongsarbete och anställningarna följt på varandra (5 a § LAS). Det är den som inträffar först som gäller. Enligt 3 § LAS så får du tillgodoräka dig anställningar hos företag i samma koncern när du räknar ihop din tid hos nuvarande arbetsgivare. Svaret på din fråga är alltså:

1. Om du jobbar för samma arbetsgivare trots att du bytt butik så kan du tillgodoräkna dig hela tiden

2. Om det är en ny arbetsgivare som ingår i samma koncern som den tidigare så får du tillgodoräkna dig hela tiden

3. Om det rör sig om en ny arbetsgivare som inte ingår i samma koncern så får du inte tillgodoräkna dig tiden hos den första.

Jag har inte lyckats hitta information om samma regel gäller beträffande en franchise, men avgörande för dessa borde vara företagsstrukturen och inte det faktum att två olika butiker ingår i samma franchise.

Hoppas detta besvarade din fråga,

MVH

Fredrik HolmströmRådgivare