FrågaSKATTERÄTTÖvrigt24/04/2018

Omprövning och rättskraft av beslut som avgjorts av allmän förvaltningsdomstol

Hej år 2013 fick jag en gåva på 400.000 kr.

FRÅN MIN BROR PENGARNA KOMMER FRÅN EN FASTIGHETSFÖRSÄLJNING.

GÅVOBREV FINNES O 2 VITTNEN SAMT INKÖPSKVITTOT FRÅN BOKHANDELN.

MEN JAG HAR FÅTT AVSLAG FRÅN KAMMARRÄTTEN .

DEM PÅSTÅR ATT GÅVOBREVET ÄR EFTERHANDSSKRIVET VILKET INTE STÄMMER.

NU HAR JAG HAMNAT I Högstaförvaltningsdomstolen VILKET jag har fått avslag också.

Vad kan jag göra .

Räcker det om jag samlar in nya BEVIS??

Jag bifogade aldrig INKÖPSKVITTOT när jag hade muntligt förhandling i KAMMARRÄTTEN.återkomm tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du och Skatteverket klassificerat överföringen olika och sedan processat i domstolen om saken där du sedan förlorat. Din fråga är nu om du kan samla mer bevisning och sedan processa ännu en gång mot Skatteverket. Det korta svaret är att du inte kommer kunna samla ny bevisning och sedan starta om processen.

I 17 kap. 11 § 1 och 3 st. Rättegångsbalk (1942:740) står det att domar vinner rättskraft. Rättskraft betyder i ditt fall att även om du kommer med mer bevisning så kommer inte ditt mål att kunna prövas igen - saken är redan avgjord. Det här lagrummet är egentligen inte tillämpbart på din fråga, eftersom din fråga handlar om förvaltningsprocess och då gäller istället Förvaltningsprocesslag (1971:291). Den lagen innehåller dock inga regler om rättskraft. Istället gör man en analogi från rättegångsbalken, se prop. 1989/90:74 s. 374. Låt inte det här lagtekniska förvirra dig, utan det du ska ta med dig från mitt svar är att du inte kommer kunna få din fråga prövad igen!

Det här framgår också indirekt av 66 kap. 3 § Skatteförfarandelag (2011:1244) som säger att Skatteverket inte får ompröva beslut i frågor som har avgjorts av förvaltningsrätten, kammarrätten eller Högsta förvaltningsdomstolen.

Med vänliga hälsningar,

Emmy PetterssonRådgivare