FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/11/2018

Omöjligt att sammanfatta alla brott

Skulle ni kunna kort sammanfatta alla objektiva och subjektiva rekvisit inom brott mot person, brott mot allmänhet och stat samt Brott mot specialstrafflagar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med Lawline!

Dessvärre är frågan alltför ospecifik för att kunna besvara. Straffrätten innehåller tusentals straffbestämmelser – de allra flesta finns ospecifikt sorterade inom specialstraffrätten. Din fråga rör brotten mot person, allmänhet, stat och specialstraffrätten. Om man vänder på saken och frågar om vilka brott du inte frågar om är det egentligen bara förmögenhetsbrotten i brottsbalken som faller under denna kategori. En sammanfattning av alla subjektiva och objektiva rekvisit skulle – även om sammanfattningen är kort – ta åratal av heltidsarbete.

Om du har möjlighet att specificera din fråga och skicka in den på nytt kanske vi kan ge dig svar på det du verkligen är ute efter.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare