FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott05/10/2014

Omhändertaget körkort efter påstådd rödljuskörning

Hej Jag blev stoppad i helgen misstänkt för att ha kört emot rött ljust, fast än att jag upplevde att jag körde mot gult. Jag vägrade erkänna och skriva under, polisen tog mitt körkort i beslag och jag fick ett papper där det står att jag får köra i 48h. Jag hade även en kamrat i bilen som även han upplevde att jag körde emot gult. Min fråga är då hur stor är chansen att misstankar läggs ner. mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Du har fått ditt körkort omhändertaget. Möjligheten till omhändertagande av körkort finns i Körkortslagen 7 §, och enligt punkt 2 är en anledning till att omhänderta körkortet att det är sannolikt att det kommer att återkallas enligt 3 § i samma lag. Du fick köra i 48 h, och i sista stycket i 7 § står "Om körkortet skall omhändertas på grund av brott som avses i 3 § 4 får körkortsinnehavaren medges rätt att under 48 timmar närmast efter omhändertagandet köra det slag av fordon som körkortet berättigar honom till."

I 3 § 4 kan körkort återkallas om innehavaren kört för fort, kört mot rött ljus, underlåtit att iaktta stopplikt, kört om vid övergångsställe eller brutit mot någon annan regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt, om överträdelsen inte kan anses som ringa. Ett körkort kan återkallas i avvaktan på slutligt avgörande om återkallande om det är sannolikt att beslut kommer att tas om återkallande (5 §), och sker ett återkallande förenas det med spärrtid (6 §). Under spärrtiden kan körkortsinnehavaren inte få tillbaka sitt körkort eller åter ta körkort. Det är alltså spärrtiden som avgör "hur länge körkortet är indraget".

Du skriver att din och din kamrats upplevelse är att du körde mot gult, medan polisen anser att du körde mot rött. Även om du körde mot gult kan du ha brutit mot Vägmärkesförordningen, där det i 3 kap. 6 § står att när trafikljuset har växlat om från grön till gult och alltså är på väg att växla till rött så ska fordon stanna och får inte passera stopplinje. Undantag ges för de fall när fordonet hunnit så långt fram vid omslaget från grönt till gult att fordonet inte kan stannas utan fara.

Gult innebär alltså en skyldighet att stanna så länge det kan ske utan fara. I Trafikförordningen 2 kap. 2 § står att trafikanter skall följa anvisningar för trafiken som meddelas bland annat trafiksignaler. I 14 kap. 3 och 6 §§ står att man döms till böter om man uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot en rad trafikregler, bland annat avseende 2 kap. 2 §. Dessa böter kan alltså kombineras med ett återkallande av körkortet enligt Körkortslagen som nämnts inledningvis.

Du ville inte erkänna boten och skrev därför inte under bötesföreläggandet. Det innebär att det hela kommer att lämnas över till åklagare som tar beslut om ev åtal. I Sverige har åklagaren en s.k. absolut åtalsplikt och har en skyldighet att åtala om han eller hon rent objektivt bedömer att det finns tillräckliga bevis för att bevisa att ett brott begåtts och det går att bevisa vem som har begått det. Åklagaren kan i vissa fall även besluta om åtalsunderlåtelse och istället skicka ett strafföreläggande. Det får du sedan välja om du vill godkänna eller ej. Godkänner du ett ev strafföreläggande och betalar det som står, så blir det ingen rättegång. Däremot så har en åtalsunderlåtelse med strafföreläggande samma effekt som en dom, och antecknas i straffregister etc. Om du inte godkänner strafföreläggandet blir det rättegång. Under rättegången måste åklagaren bevisa att det är som han eller hon påstår. I ditt fall blir det en bevisfråga, och ord står mot ord mellan dig/din kamrat å ena sidan och polisen å andra sidan. Vem rätten tror på går inte att säga på förhand, det är inte så att rätten alltid tror mer på polisen än den åtalade, men en polismans ord väger tungt. Ett trafikljus kan dessutom vara lättare att överblicka på avstånd än precis när man kör förbi det, vilket kan göra att man anser att polisen haft större möjlighet att bedöma din bils position i förhållande till när ljusen slog om än du själv hade.

Då det inte framgår något om omständigheterna så är det som du förstår svårt att säga hur stor chans det är att det hela läggs ner. Att både du och din kamrat är medveten om och medger att du kört mot gult visar dock att du åtminstone är medveten om att du "kört på marginalerna". Var det så att du inte utan fara (faran beror ju på bakomvarande trafik, väglag osv och får bedömas från fall till fall) kunde stanna fast du såg att det var gult har du inte gjort något fel, men om du vet med dig att det nog faktiskt var så att du kunde stanna men inte gjorde det, oavsett om det var för att du trodde att du fick köra mot gult eller helt enkelt tog en chansning, så är det kanske mer troligt att ärendet tas vidare än att det läggs ner. Men det är åklagarens beslut.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare