FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis30/06/2018

Omhändertagen för vägran att uppge sitt personnummer

Hej!

Jag mår psykiskt dåligt och blev stoppad av polisen idag. Dom ville ha mitt personnummer och jag vägrade uppge det. Jag hade inte gjort något olagligt utan satt bara på allmän plats. När jag inte uppgav personnumret sa den ena polisen: "då gör vi det enkelt, vi tar in henne på en PL13". Kan dom verkligen låsa in mig i arresten pga att jag inte vill uppge mitt personnummer?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

13 § polislagen:
Jag tolkar din fråga som att polisen hade omhändertagit dig med stöd av 13 § polislagen. Enligt denna får polisen avvisa eller avlägsna en person som stör den allmänna ordningen genom sitt uppträdande. Om det inte är tillräckligt (att avvisa eller avlägsna) får personen tillfälligt omhändertas.

Skyldighet att uppge personnummer:
Vad gäller polisernas begäran om att få ditt personnummer kan nämnas att det inte finns någon allmän skyldighet att legitimera sig när du befinner dig på allmän plats. Polisen kan begära att få se din legitimation om du exempelvis misstänkts för ett brott (se 14 § polislagen). Polisen ska då ha en särskild anledning att anta att personen är exempelvis efterlyst. Anledning att anta är det lägsta beviskravet när det gäller utredning av brott, det måste finnas en konkret omständighet som gör det möjligt att börja utreda ett brott.

Att du har vägrat uppge ditt personnummer är inget som ger poliserna en rätt att omhänderta dig med stöd av 13 § polislagen. Om ditt handlande störde den allmänna ordningen har de lagstöd för att omhänderta dig. Om du anser att du inte störde den allmänna ordningen och om du anser att polisen har brustit i sin tjänsteutövning kan du anmäla detta till justitieombudsmannen (JO).

Om du vill ha mer rådgivning så kan du ringa vår kostnadsfria telefonrådgivning på 08-533-300 04.

Vänligen,

Jennie AnderssonRådgivare