Omhändertagande av körkort

Hej!

Blev stoppad av polisen förra veckan då jag körde 136km på en 100km väg, fick böter på 4000kr samt körkortet omhändertaget, har haft körkortet i 4,5 år utan en enda trafikbrott samt jag har 2 olika jobb som kräver att jag jobbar i olika områden i hela länen. Vad kommer att hända nu och vad ska jag tänka på ? Kommer jag få en spärr tid och i sådan hur länge ? Ifall jag får en spärr tid när kommer den börja räknas ifrån ? Är det från datumet polisen omhändertog körkort ?

OBS: i rapporten så står det att det var medel trafik samt dag ljus.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När körkortet omhändertas av polisen skickar de ett omhändertagandebeslut till Transportstyrelsen inom 48 timmar. När Transportstyrelsen mottagit beslutet skickar de en underrättelse till dig som körkortshavare och du får möjlighet att yttra dig i ärendet. I yttrandet har du möjlighet att sakligt redogöra för om du har särskilda skäl till att ditt körkort inte ska återkallas eller vilka skäl du eventuellt har för att få spärrtiden nedsatt. Riskerar man att bli av med sitt arbete om man förlorar sitt körkort kan man exempelvis anföra det i sitt yttrande. Här kan man även bifoga ett intyg från sin arbetsgivare som kan styrka att man behöver körkortet i sin tjänst.

Transportstyrelsen utreder därefter om ditt körkort ska återkallas eller om det ska lämnas tillbaka till dig. Om körkortet ska återkallas bestämmer Transportstyrelsen vilken spärrtid som ska gälla för dig (jfr 5 kap. 3 § p. 4 och 5 kap. 6 § körkortslagen). Spärrtid är den tid som ett nytt körkort inte kan utfärdas (5 kap. 13 § körkortslagen). Spärrtiden börjar löpa från den dag polisen omhändertog ditt körkort (jfr 7 kap. 8 § körkortslagen).

Har du ytterligare frågor om ditt körkort rekommenderar jag dig att ta kontakt med Transportstyrelsen.

Önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning

Mellin SahinRådgivare