FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess18/01/2018

Omfattas löneuppgifter av sekretessbelagt anställningsavtal?

Har ett avtal med arbetsgivare. Enligt klausul står det: "Detta avtal och dess innehåll är konfidentiellt och parterna förpliktar sig att inte delge innehållet i avtalet till andra än parterna" - i avtalet är lön specificerat. Innebär detta att jag har total tystnadsplikt om min egen lön - även om jag själv vill ange den? Trumfar offentlighetsprincip eller annat detta? Framfröallt med tanke på att man använder inkomst för bland annat lånelöfte till lägenhet osv. Tack för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Offentlighetsprincipen träder dessvärre inte in i detta fall, eftersom den endast omfattar handlingar upprättade av kommunala och statliga myndigheter. Emellertid kan sägas, att lönen förmodligen inte omfattas av anställningsavtalets sekretess. Löneuppgifter är nämligen offentliga såtillvida att sista sidan i en persons deklaration är offentlig. Det skulle även vara att dra det för långt, såtillvida att det får anses försvårande, om en persons löneuppgifter omfattas av sekretess.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare