Omfattar äktenskapsförordet egendom som förvärvats efter äktenskapsförordet upprättas?

År 2012 skrev vi ett nytt äktenskapsförord (vi gifte oss 2004).I detta dokument uppgavs fastighetsbeteckning på mitt hus och att det skulle vara min enskilda egendom.Vi uppgav också att det som hädanefter förvärvas ska vara enskild egendom. År 2015 köpte jag grannens hus och vi flyttade in. Behöver vi skriva ett nytt äktenskapsförord, eller räcker det som det är skrivet, för att även det huset, är min enskilda egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Jag tolkar din fråga som att du vill veta om äktenskapsförordet du och din make/maka upprättade 2012 även omfattar huset du köpte 2015. Din fråga regleras därför i Äktenskapsbalken (ÄB).

Eftersom du och din make/maka i äktenskapsförordet har skrivit att (om jag förstod frågan rätt) "det som hädanefter förvärvas ska vara enskild egendom" innebär det att egendom som du och din make/maka förvärvar efter äktenskapsordet tillkomst också ska vara enskild egendom (7 kap. 2 och 3 § ÄktB).

Vilket innebär att huset du köpte 2015, på grund av formuleringen på äktenskapsförordet, bör omfattas av äktenskapsförordet du och din make/maka upprättade 2012. Därav bör det äktenskapsförordet som du och din make/maka har nu räcka och omfatta egendom som du och din make/maka förvärvar efter det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare