Om två personer skyller på varandra. Hur ska åklagaren gå vidare? Blir båda dömda?

Hej! Om två personer skulle bli stannade i en bil med en mängdnarkotika och båda skyller på varandra. Hur ska åklagaren gå vidare med fallet då? Blir båda dömda? Tack :)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Åklagaren kan åtala två personer tillsammans
Att gärningspersoner skyller på varandra är relativt vanligt när det kommer till brott, men är en egentligen inte en särskilt bra strategi för att slippa dömas. Åklagaren kan nämligen besluta att åtala båda två personerna för att ha begått brottet tillsammans, i samråd med varandra. Personerna kan också åtalas en som gärningsperson och en som medhjälpare. Personer måste ju faktiskt inte erkänna ett brott för att kunna dömas för det.

Hur åklagaren går vidare med fallet beror på vilken bevisning som finns
Åklagaren kan ofta bevisa att en person i alla fall varit inblandad i ett brott. Bara det att en person befinner sig i en bil med en mängd narkotika som blir stannad tyder enligt mig på att personen är inblandad på något sätt. Just när det gäller narkotika är det t.ex. brottsligt bara att förvara eller inneha narkotika, vilket i princip innebär att någon har narkotika så tillgängligt att denne kan hantera narkotikan (Narkotikastrafflagen 1 §). Åklagaren ska också kunna bevisa att personen medvetet hade narkotikan.

Sammanfattningvis beror det helt på den specifika situationen hur åklagaren ska gå vidare med fallet. Men bara för att två personer skyller på varandra betyder det inte att åklagaren inte kan åtala någon. Båda två kan åtalas eller så kan åklagaren välja att bara åtala en av personerna. Vad åklagaren beslutar beror helt på vilken bevisning denne kan få fram.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma med en ny fråga.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare