Om två personer äger en häst gemensamt, måste de då dela lika på kostnaderna?

Jag och min före detta man står som ägare på dotterns häst och jag undrar om han inte behöver betala hälften av omkostnaderna för den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Behöver han betala hälften av omkostnaderna?
Egentligen inte. Det här är något ni två får avtala om gemensamt, det finns således ingen lag som uttrycker att han behöver stå för hälften av omkostnaderna. Om ni inte kommer överens kan en av er begära en god man som ska hjälpa er med förvaltningen av hästen, se 3 § samäganderättslagen. Begäran om god man skickar du till tingsrätten.

Om ni har kommit överens om att ni ska betala hälften var av omkostnaderna kan du alltså kräva att han ska göra det. Om han vägrar kan du begära hjälp med handräckning hos kronofogden.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare