FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/08/2023

Om två makar arbetar på samma jobb, får den ena maken ta anställning hos ett konkurrerande företag?

Hej! Två personer som är gifta jobbar på samma företag men med olika befattningar. Ena parten har sökt ett jobb hos konkurrenterna men är rädd för att det ska bli några problem med att börja jobba där i och med att dennes partner fortfarande kommer jobba kvar på stället dom nu båda är anställda på. Finns det någon lag som hindrar denne person att börja hos konkurrenterna när dennes make kommer fortsätta sin anställning på nuvarande företag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis kan sägas att det inte har någon betydelse att den ena maken fortfarande är anställd hos det första företaget. Det som är av betydelse är den andra makens anställningsavtal och om det finns en så kallad konkurrensklausul i avtalet. Då jag inte vet hur anställningsavtalet är utformat kommer jag kortfattat att gå igenom vad en konkurrensklausul innebär och hur en sådan får användas. Regler om konkurrensklausuler finns i Avtalslagen (AvtL), Lag (2018:558) om företagshemligheter, särskilda avtal mellan arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer och allmänna avtalsrättsliga principer.

Vad är en konkurrensklausul?

En konkurrensklausul är ett avtalsvillkor i ett anställningsavtal som innebär att arbetstagaren vid avslutad anställning inte får konkurrera med sin förre arbetsgivare under en viss tid. För att arbetsgivaren ska kunna använda en konkurrensklausul ska det finnas företagshemligheter i arbetsgivarens verksamhet och en risk att arbetsgivaren skadas om företagshemligheterna sprids och används i en konkurrerande verksamhet. En företagshemlighet är information

  • om affärs- eller driftsförhållanden i verksamheten
  • som inte är allmänt känd eller lättillgänglig för personer som har god kännedom om branschen
  • som arbetsgivaren har vidtagit rimliga åtgärder för att hemlighålla, exempelvis genom att förvara informationen på ett säkert sätt
  • om någon sprider informationen ska det ske i syfte att skada arbetsgivaren i konkurrenshänseende

(2 § Lag (2018:558) om företagshemligheter)

Det ska alltså inte vara fråga om vanliga erfarenheter och kunskaper som arbetstagaren har fått vid normal yrkesutövning utan oftast handlar det om information som en arbetstagare fått vid särskilda uppdrag.

Hur länge gäller en konkurrensklausul?

En konkurrensklausul får inte gälla längre än vad som anses skäligt (38 § AvtL) och i praxis har nio månader ansetts utgöra gränsen. I särskilda fall kan en konkurrensklausul gälla upp till 18 månader.

Vad händer om arbetstagaren bryter mot konkurrensklausulen?

En arbetstagare som bryter mot konkurrensklausulen kan riskera att behöva betala skadestånd till sin förra arbetsgivare. Storleken på skadeståndet skiljer sig beroende på arbetstagarens lön och normalt utgör ett skadeståndsbelopp sex genomsnittliga månadslöner.

Sammanfattningsvis finns det ingen lag som hindrar den andra maken från att ta anställning hos ett konkurrerande företag utan det som har betydelse är om det finns en konkurrensklausul i den makens anställningsavtal. Min rekommendation är därför att gå igenom anställningsavtalet och även prata med arbetsgivaren om det finns eventuella oklarheter i avtalet. Om ingen klausul finns är det fritt fram för den andra maken att ta anställning hos det andra, konkurrerande företaget.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare