Om särkullbarn har arvsrätt till avliden fars hustru

Det gäller en god vän vars avlidne man när de gifte sig hade en vuxen dotter från ett tidigare äktenskap, och som aldrig ingått i det nya hushållet i min närståendes hyresbostad. Mannen testamenterade all sin egendom till dottern som övertog den när han dog för snart 10 år sedan. Nu undrar jag om denna dotter, särkullbarn, kan ha någon arvsrätt till min vän.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Den legala arvsrätten regleras i ärvdabalken http://lagen.nu/1958:637 (ÄB). Enligt 2 kapitlet ÄB så ärver först barn och barnbarn, sedan föräldrar och syskon och sist mor- och farföräldrar samt deras barn. Dessa är de enda personer som är berättigade arv om den avlidne inte har upprättat ett testamente. Om det finns ett testamente är det bara bröstarvingar som kan kräva att få ut en del av arvet ändå, den så kallade laglotten.

Det låter i din fråga som att mannens dotter redan fått ut allt som hon skulle ha när mannen avled och i så fall har hon inga ytterligare anspråk mot din vän. Enda tillfället då hon ändå kan ärva din vän är om din vän inte har några släktingar som är arvsberättigade och hon inte testamenterat sin kvarlåtenskap. Om så är fallet kan hennes mans dotter ärva enligt 3 kap 8 § ÄB eftersom hennes kvarlåtenskap då ärvs av hennes avlidna mans arvingar istället för att gå till Allmänna arvsfonden.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Matilda HellströmRådgivare