Om sambobegreppet

Hej,

Min syster och jag undrar om vi räknas som sambos enligt lagen. Vi bor tillsammans sedan nästan 20 år och ingen av oss har för avsikt att flytta. Vi har alltid var och en betalat skatt enligt tabell 1. Pensionsmyndigheten ställer frågan "är du sambo?" i samband med ev utbetalning av PPM. Likadant när försäkringskassan skall utreda om av bostadbidrag. Detta måste ju också bli aktuellt när pensionärer nu skall få "kompisbo" Tacksam för ett klargörande!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Sambor är två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Detta framgår av Sambolag (2003:376) 1 § första stycket. När lagregler eller andra författningar, exempelvis sådana som berör bostadsbidrag, åsyftar sambor så är det Sambolagens definition som avses (Sambolag 1 § andra stycket).

För att samboskap ska anses föreligga så krävs med andra ord en inte alltför kortvarig parförbindelse i vilken normalt ingår sexuellt samliv, gemensamt hushåll och bostad samt gemensam ekonomi eller ekonomiskt samarbete i någon form. Eftersom ni är syskon så kan ni inte uppfylla kravet på parförhållande, varvid ni inte kan anses som sambor.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare