Om samboavtal, bodelningsman och bodelningsförrättare

Hejsan. Jag äger en fastighet med mitt ex, vi ska sälja den och är inte överens om vad vi ska begära. Vi har ett samboavtal. Ska jag begära bodelning? Måste jag anlita en advokat för det eller tillhandahåller rätten en bodelningsman?

Lawline svarar

Hej,

Genom ett samboavtal kan parterna reglera om att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen (se 9§ 1 stycket Sambolagen). Utan att ta del av ert samboavtal är det således svårt att besvara frågan om du ska begära bodelning, d.v.s. om du över huvud taget kan begära bodelning p.g.a. avtalet eller om det t.ex. är lämpligt att skriva ett nytt samboavtal.

Bodelning kan göras av de före detta samborna utan inblandning av advokat eller bodelningsman. Det är främst vid meningsskiljaktigheter, avseende t.ex. vad som ska ingå i bodelningen, som advokat eller bodelningsförrättare anlitas. En bodelningsförrättare kan anlitas av tingsrätten efter ansökan av makarna, då de inte kan enas om bodelning. Denne neutrala bodelningsförrättare sköter sedan hela bodelningsförfarandet och är berättigad arvode som makarna tillsammans står för (se 26§ Sambolagen, som hänvisar till 17 kap Äktenskapsbalken).

Återkom gärna om du har fler frågor!

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230.

Vänligen,

Olle AnderssonRådgivare