FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal17/08/2021

Om part avlider efter köpekontrakt men innan köpebrev - vad gäller?

Mamma är 97 år och ska sälja sitt hus. Vad händer om hon dör när avtal skrivit men inte köpebrev. Dvs bara handpengar betald

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förutsätter att den egendom som din mamma säljer är fast egendom varför jag kommer använda mig av jordabalkens (JB) regler i mitt svar till dig (1 kap. 1 § JB). Det avtal du talar om är formbundet. Formkraven är att avtalet är skriftlig, undertecknad av båda parter, uppgift om priset och en överlåtelseförklaring att egendomen övergår från säljaren till köparen (4 kap. 1 § första och tredje stycket JB). Om dessa formkrav är uppfyllda samt att köpekontraktet överlämnats parterna emellan, har ett bindande avtal träffats.

Om din mamma dör så iklär sig dödsboet din mammas tidigare rättigheter och skyldigheter i denna fastighetsaffär. Detta innebär exempelvis en skyldighet för dödsboet (i praktiken är detta dödsbodelägarna) att underteckna köpebrevet. Görs detta inte begår dödsboet ett kontraktsbrott förutsatt att ett bindande avtal har träffats (jfr ovanstående stycke).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Adam FymanRådgivare